Vårda ditt team!

Maria_Lindahl-Pollard_250x288Maria Lindahl-Pollard/ Företag Bennie Factor

Jag bor och arbetar i USA där jag är delägare i två hårvårdsföretag, en hårsalong, och ett nystartat t-shirtföretag. I dessa företag har jag har ansvaret för den dagliga operationen, PR, social media, produkt och material skrivande, finanser, etc. Innan min involvering inom företagen var jag mäklare och arbetade med marknadsföring och Internettidningen Malmoguiden.se.

Min bakgrund är teater. Har studerat Drama-Teater-Film på Lunds Universitet och varit aktiv inom Studioteatern i Malmö. Jag har också spelat in reklamfilmer i USA och filmat för TV-Shop där jag var deras spokesperson/talesman för "The Poki Steamer" och "The Best Dress", produkter som sålts via TV-Shop inom hela Europa. Mina intressen är politik, tennis, yoga, film, musik, böcker, konst, allt som har med Sverige att göra, och sist men inte minst mina tre ljuvliga katter som jag och min man Bennie kallar för 'våra söner'.


Text: Maria Lindahl - Pollard
2011-01-22 
FÖRETAGANDE. Glad personal = Superb kundservice!

Vad är det som skapar en fullständigt nöjd och glad kund? Det är många som säger att kunden alltid har rätt och att kunden är nummer ett, och nog kan det kanske vara så i många fall. Det förnekar jag inte. Däremot vill jag addera att ifall du verkligen vill erbjuda den absolut bästa kundservicen, istället för att koncentrera dig enbart på kunden, se istället till att ditt TEAM och din personal är nummer ett under ditt företagstak!

Att se din personal som nummer ett istället för kunden, tja... det låter lite annorlunda, eller hur? Så vad kan man då få ut av denna omvändning? Jo, vi har märkt i våra hårvårdsföretag och i vår hårsalong, här i USA där jag bor, att när vi ser till att vår personal (eller vårt "team", vilket är en term jag föredrar) är och förblir glada och motiverade, då höjs hela glädjekänslan så fort man stiger innanför våra businessdörrar. Kunden blir bemött på ett helt annat sätt än vad han/hon är van vid på andra liknande ställen.

Sättet vi införlivar superb kundservice på är att lyfta fram, och upp, vårt team. Vi ser till att inget lämnas åt chansen när det gäller vår företagskultur, så vi har placerat in framgångsfulla affärssystem som är icke förhandlingsbara. Det är våra system och de anställda arbetar inom dess ramar. Systemen genomförs via repetition; in-house klasser; och våra hårstylister t.e.x. arbetar ett helt år som lärling hos oss, med våra system, innan det är dags att börja klippa kunders hår. På så sätt integreras hela vår businessatmosfär (roligare ord än regler!) in i vårt teams medvetenhet. Dessa system ger stor utdelning: fokus, utbildning, möjligheter, hjälper med ledarskap, skapar ansvar hos 

den anställde, och sist men inte minst så ger dessa system ett ovärderligt och konsekvent stöd åt varje medarbetares arbetsdag. De behöver aldrig gissa sig till hur saker och ting skall och bör hanteras. 

Salong_Bennie_Factor_Maria_Pollard_200x131Det gynnsamma med att ha starka företagssystem på plats, vilket inte alltid existerar inom småföretag, är att dessa system ger allt personalen och du som chef behöver för att växa och frodas inom dina businessväggar. Och när så sker minskas frustration, sladder, och negativitet. Sådana mörka drag är inte tillåtna i våra företag. Och när allt är sagt och gjort har vi ett team som arbetar jämnare, kan boka in fler kunder, tjäna mer pengar, och som gillar sin omgivning och sina kollegor. Detta i tur skapar en oklanderlig och förstklassig kundservice, något dina kunder kommer att märka varje gång han eller hon ringer till eller besöker din business. 

Sammanfattning: En glad personal skapar glada kunder, som standard! När ditt team gör allt för att hjälpa både varandra och kunderna så skapar detta en positiv atmosfär som är smittosam, en feel-good stämning vilket resulterar i att dina kunder känner en akut önskan att vilja vara del av denna atmosfär igen. De kommer tillbaka oftare och rekommederar fler vänner, bekanta, och familjemedlemmar. Vad mer kan man önska sig som småföretagare? Förutom att ha hela världens respekt och 24 timmar till på dygnet! 

"If you want a perfectly happy customer, let it begin with your team. This is my story and I'm sticking to it!" ~

Maria Pollard
Delägare och företagsledare

BennieFactor®
Gage for Men®
Hair by Bennie and Friends®

Quip Wear, LLC®

Du är här: Home Driva företag Vårda ditt team!

Kontakt

Siv Thuresdotter 
tel: 0702-919648
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Göteborg, Sverige 

 yt icon

twitter

fb icon