Maria Lindahl Pollard - Börja Din Början!

Maria_Pollard_QQ_Brja_din_brjan_440x393

FÖRETAGANDE. Ibland undrar jag hur många människor det finns i världen som går och tänker på vad de egentligen skulle vilja arbeta med. Vad de egentligen vill göra med sina liv. Vad de egentligen vill spendera sin tid på. Och desto fler jag pratar med om detta så inser jag att det finns så väldigt många som gör allt UTOM det de drömmer om. De gör allt UTOM det som de innerst inne känner att de var födda att göra.


Våra drömmar och mål

De lämnar oss aldrig ifred! Och tur är väl det. Då jag var aktiv skribent för Malmoguiden.se skrev jag en krönika om just drömmar och jag döpte den till ”Himmel och helvete”. För visst är det så? När vi lever ut våra drömmar och mål blir livet här på jorden ett riktigt himmelrike. Men om vi förtrycker och försöker ignorera dem, då blir livet ett riktigt helvete till slut.

Hur kan det då komma sig att så många väljer just helvetet, för att nu låta riktigt dramatisk? Är det dåligt självförtroende? Noll stöd från omgivningen? Lättja? Eller all of the above? Jag frågade ett par bekanta som jag vet skulle vilja göra något helt annat än det de nuvarande gör, och de svar som dök upp handlade mest om...tid och pengar. Ja, denna tid. Och dessa pengar. Som vi alla då och då har ett sådant ambivalent förhållande till.

Hur fixar man då sin dröm ifall man inte har varken tid eller pengar åsidåsatt till just det målet? Går det att fixa ändå? Måste man ha en professionellt skriven businessplan med massor av pengar på banken för att få igång sin ide? Nej, inte alltid. Ibland räcker riktig anamma bra långt!


Ett steg i taget 

Som ett exempel kan jag ta mig själv och mitt t-shirt företag, Quip Wear. På så vis kompromissar jag ingen annans historia. Dessutom hoppas jag att min story kan inspirera andra att börja ta det första steget.

För det börjar alltid med ett enda steg. Mitt uppe i ett hektiskt men roligt schema som innehöll (och innehåller) den dagliga verksamheten hos två hårvårdsföretag och en hårsalong kunde jag inte slita mig från iden att jag minsann också skulle kunna skapa coola och roliga tankeställare till t-shirts. Jag hade tagit en paus från att skriva krönikor p.g.a. tidsbrist och saknade den kreativa processen.

Jag hade valt att lägga all min koncentration på hårvårdsfirmorna och det blev en aning svårt att få igång det där kreativa flödet som brukade svälla över när jag skrev som mest. Fast en del kreativitet fanns kvar ändå eftersom det mesta som går att läsa på våra hårvårdsprodukter och produktbroschyrer är mina ord, och det arbetet gav och ger mycket tillfredsställelse.

M.a.o., det kreativa arbetet var inte fullständigt avklippt (oj, det blev visst en rolig ordlek där J). Så istället för att skriva långa krönikor och artiklar, som jag gjort regelbundet under några år, så började jag skriva ner meningar och påståenden som dök upp i huvudet och samlade dem i en pärm. Vissa var riktigt vassa! Vad kunde växa ut ur en enda mening?, tänkte jag. Kunde jag skapa en riktig mustig krönika ur bara några ord? Så en dag bara sa det T-SHIRTS i huvudet på mig och tanken var där, omöjlig att släppa.

 

Prioriteringar? 

Här är grejen: I hela tre år gick jag och tänkte på dessa t-shirts och hur jag ville göra mina egna. Så varför tog det mig tre år innan de första tröjorna var designade och tryckta? I mitt fall var det ansvar och prioriteringar. Jag valde att prioritera det som behövde mig mest, hårvårdsföretagen.

Att sälja sina produkter till över 20 stater i USA är minsann ingen liten grej, så mina val behövde vara genomtänkta och välplanerade. Tyckte och trodde jag. Så när tankarna dök upp på utförandet av t-shirt-idéen blev det mest ”nej, jag måste prioritera denna produkttexten”. Eller, ”nej, jag måste ut med flera pressmeddelanden denna veckan”. För att inte tala om ”nej, jag måste planera budgeten för nästa kvartal”. “Nej nej NEJ!” Så kan man ju inte ha det. Fastän jag redan hade så många JA i elden kände jag mig tvungen, på ett positivt sätt, att vända mitt ’t-shirts Nej’ till ett stort och härligt ’t-shirts JA’.


Just Do It

Efter tre år av hattande och ’t-shirt obeslutsamhet’ valde jag att leva min egen Nike story, och den är densamma var man än vänder sig i världen. Man väljer till sist och syvende att JUST DO IT! Personligen kände jag mig inte alls redo. Jag visste inte riktigt hur jag skulle börja med att marknadsföra dem i början. Jag visste inte hur de trycktes, vad det skulle kosta eller hur det skulle sluta!

Det enda jag kände med visshet var att jag ville börja med tre i en serie som skulle vända sig till hårfrisörer, eftersom jag redan hade en stark kontakt med den marknaden. Och så blev det. Allt det andra, designen som skulle matcha varje kvickhet (som är t-shirtföretagets grund); tryckandet; marknadsföringen; etc. fick jag lära mig med varje nytt litet steg jag tog.

Och små steg har det blivit, med tanke på tid, budget, och mål. Det är nu två år sedan jag vände Nej till Ja och jag känner mig stolt och glad och mer kreativ. Dessutom har jag blivit bättre på allt jag gör som har med hårvårdsfirmorna att göra också! Allt känns bra och spännande, bara för att jag valde JA.

Och är det inte det som är det viktigaste, oavsett slutresultatet, att man verkligen tror på sina idéer och att visionen man bär på, och dess förverkligande, gör att man vill och orkar fortsätta?

maria-pollard-Qoola-Qvinnor-_great-happens-closup120x130







Hur vända ett Nej till Ja?

Med min egen historia hoppas jag kunna inspirera andra till att vända Nej till Ja. Att ’börja din början’! Det betyder inte att man bums måste sluta det arbete man redan har. Man kan, som i mitt fall, göra båda och stortrivas med det. Vad det betyder är att de steg man tar, även om de är pyttesmå, leder fram till den del av verkligheten som många lever enbart inom sig. I sina hjärnor och hjärtan.

Det betyder att fantasin kan bli en del av det verkliga livet. Att det inte krävs en massa pengar för att sakta men säkert börja gå dit man känner sig ledd att gå. Ett steg i taget kan göra så fantastiskt mycket. Envishet och tålamod är vad som krävs för att starta sin egen business, och har man de två dragen inom sig kan man gå hur långt som helst.

Jag refererade till Nike innan, och visst är det mesta i livet ett ”Just Do It” krav. Men se det inte som ett krav! Att kunna 'Just Do It' är ju en gåva! Det är din väg till det liv du har föreställt dig! Kom ihåg, när man börjar sin början så händer något fantastiskt. Det är som om världen ser din strävan och är där för att hjälpa dig. Ja, det är sant som jag och en av mina t-shirts säger: "Great Happens"!

Låt  mig avsluta denna artikel med ett Wayne Dyer citat plus min egen förhoppning, och den är: Låt oss alla leva fullt ut och en dag när vi är 80+ ser vi tillbaka på våra liv med en härligt förnöjsam känsla i hjärtat och med en obetalbar frid i sinnet. DET är vad jag kallar riktig framgång.

Take it, Wayne! ”You’ll seldom experience regret for anything that you've done. It is what you haven't done that will torment you. The message, therefore, is clear. Do it! Develop an appreciation for the present moment. Seize every second of your life and savor it. Value your present moments. Using them up in any self-defeating way means you've lost them forever."

 

Maria Lindahl-Pollard

Grundare, ägare av Quip Wear, LLC

Delägare och företagsledare av:
http://benniefactor.com/
http://gageformen.com/
http://hairbybennieandfriends.com/

Om Maria Lindahl-Pollard - läs denna fina artikel i Sydsvenskan!

Du är här: Home Driva företag Maria Lindahl Pollard - Börja Din Början!

Kontakt

Siv Thuresdotter 
tel: 0702-919648
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Göteborg, Sverige 

 yt icon

twitter

fb icon